قیمت زمین در منطقه یک تهران

قیمت زمین در منطقه یک تهران تحت تاثیر فاکتورها و عوامل متعددی بالا می باشد. با این حال خرید زمین در این منطقه می تواند بهترین معامله عمرتان باشد. زیرا همچنان که می دانید منطقه یک جزء مناطق اعیان نشین تهران است که تحت هیچ شرایطی قیمت ملک بخصوص زمین در آن کاهش نمی یابد. از این رو خرید زمین به هر منظوری که انجام بگیرد باعث افزایش ارزش سرمایه می شود. درباره فروش زمین در این منطقه نیز باید گفت در صورتی که قطعه زمینی در این نقطه از شهر دارید آدم خوش شانسی هستید. زیرا هر زمان اقدام به فروش و یا ساخت و ساز آن کنید سود بالایی عایدتان خواهد شد.

قیمت زمین در منطقه یک تهران بر اساس چه فاکتورهایی تعیین می شود؟

: تغییرات پی در پی قیمت زمین های منطقه یک.

۲: تورم بسیار بالا و افسار گسیخته در بخش خرید و فروش زمین.

۳: چند بر بودن زمین.

۴: مساحت آن.

۵: موقعیت آن از لحاظ کوچه و خیابان.

۶: دسترسی زمین به معابر اصلی.

۷: کاربری و امکان ایجاد تغییر کاربری در زمین.

۸: هزینه های شهرداری از جمله جواز ساخت و یاز در آن و سایر موارد.

۹: میزان عقب نشینی و اصلاحی زمین.

قیمت زمین در منطقه یک تهران

قیمت زمین در منطقه یک تهران نسبت به قیمت آپارتمان و خانه

طبق آمار بدست آمده، قیمت زمین در منطقه یک تهران نسبت به قیمت آپارتمان و خانه رشد چشمگیری داشته است. افزایش قیمت زمین در این منطقه نسبت به قیمت خانه و آپارتمان دلایل عمده ای را شامل می شود. تمایل بیشتر افراد برای ساخت و ساز و سود بالایی که از این راه کسب می کنند باعث می شود بیشترین میزان قیمت را در زمین های این منطقه شاهد باشیم.

نکته: میزان تراکم در منطقه یک تاثیر غیر قابل انکاری بر میزان قیمت زمین های این منطقه دارد و به نحوی یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین قیمت زمین است. لازم به ذکر است که به حد و میزان مجاز بودن ساخت و ساز تراکم گفته می شود.

دلایل بالا بودن تقاضا برای خرید زمین در منطقه یک تهران

قیمت زمین در منطقه یک تهران بسیار بالاتر از سایر مناطق این کلان شهر است با این وجود تقاضا برای خرید زمین در آن روز به روز بالاتر می رود. دلیل اصلی آن هم خوش آب و هوا بودن این منطقه می باشد. پاک بودن هوای منطقه یک از وجود آلودگی ها و ریزگردها دلیل دیگر برای بالا رفتن تقاضا برای خرید زمین در این منطقه می باشد. همچنین وجود امکانات متعدد رفاهی و خدماتی و انجام فعالیت های اقتصادی از جمله دلایلی هستند که می توان آن ها را نیز در این امر دخیل دانست.

به طور کلی به دلیل وجود موقعیت‌ها و امکانات پیشرفت قیمت زمین در منطقه یک تهران بالا است. زیرا با وجود این امکانات نیاز اساسی به ایجاد و راه‌اندازی پروژه‌های مختلف در زمین های این منطقه وجود دارد. بنابراین افراد به شدت خواهان خرید زمین‌های صنعتی، مسکونی و تجاری در این منطقه هستند. بنابراین تقاضا برای خرید و فروش زمین در این منطقه از تهران بیشتر از قبل افزایش پیدا کرده است.

منشاء اثرهای متفاوت در تعیین قیمت زمین مسکونی در منطقه یک تهران

منشاء اثرهای متفاوتی برای تعیین قیمت زمین در منطقه یک تهران وجود دارند که شامل موارد ذیل می باشند:

  • زمین های صنعتی

میزان زمین های صنعتی تاثیر مستقیمی بر قیمت زمین مسکونی در منطقه یک تهران دارند. به این معنی که هر چه تعداد و سهم زمین صنعتی در این منطقه بیشتر باشد به همان اندازه ارزش زمین های مسکونی اطراف آن کاهش پیدا می کند.

  • زمین های تجاری

هر چه زمین مسکونی به زمین های تجاری این منطقه نزدیک تر باشد به همان نسبت ارزش و قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. به عبارتی ساده تر قرار گیری زمین در نزدیکی مراکز تجاری باعث دسترسی آسان به خدمات تجاری و اشتغالی می شود. در نتیجه ارزش زمین مسکونی نیز بالا می رود.

  • زمین های مسکونی

اگر زمین مورد نظر در میان اراضی مسکونی واقع شده باشد قطعا از ارزش و قیمت بالایی برخوردار خواهد بود. زیرا وجود زمین های مسکونی متعدد در یک نقطه باعث آباد شدن آن منطقه در آینده می شود. 

  • زمین های اداری

وجود این زمین ها در کنار زمین های مسکونی باعث بالا رفتن ارزش آن ها می شود. زیرا امکان دسترسی آسان  ساکنین این نقاط را به اماکن شغلی اداری مهیا می کند.

  • معابر و دسترسی به اماکن مهم شهری

وجود معابر و اماکن مهم شهری به نوبه خود باعث بالا رفتن قیمت زمین در منطقه یک تهران می شوند. زیرا امکان دسترسی افراد را به مکان های خدماتی، تجاری و رفاهی آسان می کنند.

  • زمین های ساخته نشده

وجود چنین زمین هایی در منطقه مسکونی سبب افت قیمت زمین های آن منطقه می شود. زیرا زمین های ساخته نشده نمادی از کمبود امکانات و دور بودن آن محل از مراکز مهم منطقه هستند.

  • فاصله زمین تا خیابان ها و جاده های اصلی

هر چه فاصله زمین با خیابان ها و جاده های اصلی بیشتر باشد شاهد افت قیمت آن خواهیم بود. زیرا برای جابه جایی و رفت و آمد باید هزینه های بیشتری را متحمل شد.

قیمت زمین در منطقه یک تهران

اهمیت کارشناسی کردن یک قطعه زمین در منطقه یک تهران

کارشناسی کردن درست و حساب شده تاثیر مستقیمی بر میزان قیمت زمین در منطقه یک تهران دارد. انجام این کار باعث می شود تا مالک زمین خود را به بهترین قیمت و در کوتاه ترین زمان ممکن به فروش برساند. همچنین به دلیل وجود زمین های قولنامه ای فراوان در این منطقه، لازم است ملک از لحاظ داشتن سند کارشناسی شود. زیرا همچنان که می دانید قیمت زمین قولنامه ای به مراتب پایین تر از قیمت زمین دارای سند است. جالب است یادآور شویم حتی در میان زمین های دارای سند نیز انواع مختلف سند در تعیین قیمت آن تاثیر گذار هستند. از این رو لازم است فروشندگان و خریداران  به نوع سند در زمان انجام معامله دقت کنند.

انواع سند هایی که بر قیمت زمین در منطقه یک تهران تاثیر گذار هستند؟

انواع مختلفی از سند وجود دارند که تاثیر مستقیمی بر روی قیمت زمین در منطقه یک تهران دارند. سند تعاونی، سند شخصی و سند اوقافی از جمله مهمترین این سند ها می باشند. لازم به ذکر است که سند شخصی معتبر ترین سند برای زمین بوده و زمین های دارای این نوع سند از قیمت بالایی برخوردار هستند.

نحوه تعیین تراکم ساختمانی مناسب در منطقه یک تهران

برای این کار باید ابتدا قیمت زمین در منطقه یک تهران و همچنین هزینه ساختمان را به دست آورد. از جهت  اقتصادی می توان با در نظر گرفتن تفاوت قیمت زمین در منطقه یک تهران و تغییرات قیمتی اضافه ارزش زمین را به وسیله بالا بردن تراکم ساختمانی جبران کرد. به عبارت ساده تر برای تعیین تراکم ساختمان می توان نسبت تناسب بین زمین و بنای ساخته شده را ثابت نگه داشت.

سخن پایانی

اساس تعیین قیمت هر ملک زمین آن است. بنابراین عوامل موثر در تعیین قیمت زمین در منطقه یک تهران از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. باید توجه داشت عوامل موثر تعیین کننده ارزش زمین بسیار متعدد و پیچیده هستند. از این رو لازم است زمین را پیش از خرید و یا فروش در معرض مشاوره یا کارشناسی قرار داد.