آشنایی با جزیره کیش

جهت آشنایی با جزیره کیش لازم است مطالب و موارد بسیاری را مورد بررسی قرار دهیم. زیرا  ویژگی ها و مشخصه های  این جزیره به حدی گسترده و متنوع هستند که پرداختن به تک تک آنها جذابیت خاص خود را دارند. پیش هر چیز بهتر است بدانید این جزیره زیبای فیروزه ای قدیمی ترین جزیره در ایران است که در حال حاضر نیز به  معروف ترین مقصد توریستی و گردشگری تبدیل شده است.

آشنایی با جزیره کیش و اقتصاد آن نکته مهمی است که لازم به یادآوری و گفتگو است. این جزیره بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

اطلاعات اولیه و مهم جهت آشنایی با جزیره کیش

۱: نام قدیمی کیش قیس بوده و بومیان این جزیره هنوز هم آن را به این نام می شناسند.

۲: در سال ۱۳۴۹ به عنوان مرکز بین المللی توریستی تجاری انتخاب شد.

۳: جمعیت آن در حال حاضر تقریبا ۵۰۰۰ نفر است.

۴: بومیان جزیره سیاه پوست هستند و اغلب از نژاد دراویدی، سامی و نوردیک هستند.

۵: زبان مردمان جزیره عربی و فارسی است.

صفر تا صد آشنایی با جزیره کیش

آشنایی با جزیره کیش از لحاظ موقعیت جغرافیایی

درباره آشنایی با جزیره کیش از لحاظ جغرافیایی باید گفت که این جزیره توریستی گردشگری زیبا، در خلیج فارس واقع شده است. اگر از آسمان جزیره را نگاه کنید آن را به شکل یک بیضی با مساحت ۹۲ کیلومتر خواهید دید.  به طور کلی جزیره کیش در یک سوم طول سواحل جنوبی ایران و در دهانه خلیج فارس واقع شده است. این جزیره فوق العاده از توابع بندر لنگه بوده و در محدوده تنگه هرمز قرار گرفته است.

آشنایی با جزیره کیش از لحاظ آداب و رسوم بومی های ساکن آن

درباره آشنایی با جزیره کیش از لحاظ آداب و رسوم ساکنان آن باید گفت که بومی های  جزیره جزء قبایلی هستند که در زمان حمله اعراب وارد ایران شدند. این افراد اهل سنت هستند به همین دلیل اعیاد مذهبی به خصوص عید فطر و قربان در نزد آنان بسیار مهم هستند. به نحوی که در این دو عید مراسمات و جشن های زیبایی برپا می کنند. بومیان جزیره  در جشن های مذهبی و عروسی های شان از نوعی ساز محلی که به شکل طبل است استفاده می کنند. شغل اصلی و قدیمی مردم جزیره صید صدف بوده و امروزه به دلیل کمرنگ شدن این نوع صید اغلب افراد به ماهیگیری، دامداری و بازرگانی روی آورده اند. ساکنین بومی جزیره دارای پوشش مخصوص به خود بوده که لباس های زنانه آن ها بسیار زیبا و رنگارنگ هستند.

آشنایی با جزیره کیش و اقتصاد آن

آشنایی با جزیره کیش و اقتصاد آن نکته مهمی است که لازم به یادآوری و گفتگو است. این جزیره بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل سرمایه گذاری در آن بسیار رونق داشته و مورد توجه سرمایه گذاران بسیاری از سراسر ایران و منطقه قرار گرفته است. اقتصاد موفق و پر رونق کیش معمولا بر پایه گردشگری، بازرگانی، صنعتی و تولیدی و خدماتی است. به همین دلیل افراد بسیاری رویای سرمایه گذاری در آن را در سر می پرورانند.

دلیل اصلی شکوفایی اقتصادی کیش

صفر تا صد آشنایی با جزیره کیش

آشنایی با جزیره کیش تنها مختص به آب و هوا و آداب و رسوم و قوانین آن نیست. بلکه آگاهی از دلایل مهم شکوفایی اقتصادی این جزیره به نوبه خود می تواند هیجان انگیز و جالب باشند. دلیل اصلی شکوفایی اقتصادی سرازیر شدن سرمایه از طریق سرمایه گذاران به این جزیره است. به همین دلیل دولت نیز شرایط خاص و بی نظیری برای این افراد در نظر گرفته است. معافیت مالیاتی، روند آسان و سریع واردات و صادرات و ایجاد مالکیت صد در صدی برای سرمایه گذاران خارجی از جمله این شرایط هستند.

آشنایی با جزیره کیش و جاذبه های گردشگری آن:

آشنایی با جزیره کیش از لحاظ شناخت جاذبه های گردشگری جزء موارد جذابی است که افراد علاقه بسیاری به آن دارند. علاوه بر جاذبه های جدیدی که اخیرا در کیش ساخته شده اند این جزیره دارای جاذبه های تاریخی و قدیمی بسیاری است. از جمله جاذبه های قدیمی و جدید کیش عبارتند از:

۱: آب انبار سنتی و قدیمی جزیره.

۲: کشتی یونانی.

۳: شهر باستانی حریره.

۴: شهر زیر زمینی کاریز.

۵: ساحل مرجانی.

۶: سافاری جزیره.

۷: گذر هنرمندان.

۸: لاک پشت های دریایی.

۹: پارک دلفین.

۱۰: اسکله بزرگ تفریحی کیش.

۱۱: مجموعه درخت سبز.

۱۲: باغ پرندگان.

۱۳: آکواریوم.

۱۴: نمایشگاه دائمی استاد کیومرث صیاد.

۱۵: مساجد زیبای قدیمی و جدید شهر.

نکته: خط ساحلی جزیره دارای عمق کمی است که در فصل تابستان بهترین مکان برای شنا کردن است. همچنین در کنار شنا می توان از سایر تفریحات آبی نیز استفاده کرد.

ویژگی های آب و هوایی جزیره

صفر تا صد آشنایی با جزیره کیش

جهت آشنایی با جزیره کیش از نظر آب و هوایی باید گفت این جزیره دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. افرادی که عادت به این نوع آب و هوا ندارند قطعا در فصل بهار و تابستان اذیت خواهند شد. زیرا هوای جزیره در این فصل بسیار گرم و شرجی است. با این حال  آب و هوای پاییز و زمستان جزیره بی نهایت مطبوع و معتدل است. لازم به ذکر است که تمامی تفریحات تابستانه  بجز شنا در فصل زمستان نیز دایر هستند. بنابراین هیچ گونه نگرانی بابت تعطیلی فضا ها و اماکن تفریحی در زمستان وجود ندارد. در جزیره باران کم می بارد و اگر هم ببارد تولید سیل خواهد کرد. البته با توجه به زیر ساخت های مناسب جزیره معمولا سیل  بدون وارد آوردن خسارت رفع می شود. 

درباره پوشش گیاهی و آشنایی با جزیره کیش باید گفت که باغ های وسیع درخت نخل به طرز بسیار زیبایی سراسر جزیره را آراسته اند. معمولا پوشش گیاهی این جزیره از نوع گیاهان مقاوم و سازگار با هوای گرم و خشک است. همچنین در کنار این نوع پوشش گیاهی انواع درختان ابریشم، کنوکارپوس، اکالیپتوس و آکاسیا نیز در کیش می رویند.

راه های سفر به جزیره کیش

جهت معرفی  راه های سفر و آشنایی با جزیره کیش لازم است بدانید از دو طریق هوایی و زمینی- دریایی می توانید وارد این جزیره شگفت انگیز شوید. راه زمینی – دریایی به دلیل جذابیت بیشتر یکی از معروف ترین و محبوب ترین راه ها برای رفتن به کیش است. این راه اغلب مورد پسند گردشگران داخلی و افرادی است که مایلند از دیدنی های شهر ها و مناطق همجوار جزیره دیدن کنند. در صورتی که گردشگران و مسافران بخواهند از طریق راه زمینی از سمت تهران به سمت بندرعباس حرکت کنند باید ۱۳۰۰ کیلومتر رانندگی کنند. در این مسیر می توان از شهر های اصفهان، شیراز، کاشان و مرودشت و یزد نیز  دیدن کرد. بعد از وارد شدن به بندرعباس لازم است ۲۸۰ کیلومتر را طی کرد تا به بندر چارک رسید.

در صورت آشنایی با جزیره کیش و راه های ارتباطی آن باید بدانید بعد از وارد شدن به بندر چارک می توانید از طریق شناورهای مسافربری خود را به کیش برسانید.  از بندر چارک تا جزیره کیش  از طریق دریا ۳۲ کیلومتر است. شناورهایی که در جزیره چارک وجود دارند قابلیت حمل وسایل نقلیه مسافران را دارند. از این رو مسافران بعد از ورود به جزیره می توانند از وسیله نقلیه خود استفاده کنند.

سخن پایانی

درباره آشنایی با جزیره کیش موارد مهم و جالبی را در این مقابله عنوان کردیم. با این وجود هنوز هم مطالب و نکات بسیاری وجود دارند که باید مورد بحث قرار بگیرند. جهت آشنایی هر چه بیشتر با این جزیره بهترین و مناسب ترین راه انجام یک سفر یک هفته ای به آن است. بنابراین در اولین فرصت جهت انجام یک سفر خانوادگی و یا دوستانه به کیش برنامه ریزی کنید.